Cele mai vândute mașini electrice și PHEV din Europa 2023

Cele mai vândute mașini electrice și PHEV din Europa 2023

În 2023, segmentul mașinilor electrificate a cunoscut o expansiune în Europa, datorită subvențiilor acordate de anumite state membre. Ponderea mașinilor cu încărcare (BEV și PHEV) a depășit 20% pe întregul continent, cu o proporție de 2 la 1 în favoarea mașinilor complet electrice.

În Europa, vânzările de automobile complet electrice au reprezentat 14,6% din totalul înmatriculărilor de autoturisme în 2023, în timp ce mașinile PHEV, hibride cu încărcare la priză, au ocupat 7,7% din total. Aceste două segmente au constituit 22,3% din piața auto, un procent record, împreună cu cele 25,8% ale hibridelor, determinând o scădere a ponderii motorizărilor pe benzină și diesel la doar 48,9%, în timp ce aproximativ 3% au fost ocupate de alte tipuri de motorizări (GPL, hidrogen etc.).

În total, în 2023 au fost înregistrate 1,53 milioane de autoturisme complet electrice în Uniunea Europeană, respectiv 2 milioane împreună cu Marea Britanie și țările EFTA (Norvegia, Elveția, Islanda). De asemenea, au fost vândute 813.500 autoturisme PHEV, în scădere față de anul precedent, volumul fiind de 989.000 împreună cu EFTA și UK.

Datele preliminare despre vânzările din Europa arată că Tesla Model Y a fost cel mai bine vândut automobil electric din regiune, fiind și cea mai populară mașină pe toate segmentele. Dacia Spring s-a numărat printre cele 10 modele de top ale pieței de vehicule electrice din Europa, clasându-se pe locul 8, depășind nume celebre precum Volvo CX40 sau BMW i4. Locul al doilea a fost ocupat de Tesla Model 3, o mașină care a rămas populară, în ciuda scăderii interesului europenilor pentru caroseriile non-SUV.

Rezultatele Modelului 3 pot fi atribuite comenzilor din 2022, însă doar cifrele pentru anul 2024 vor confirma sau infirma evoluția acestui model, care în 2022 a reușit să livreze aproape 100.000 de unități clienților din Europa. Cel mai bine vândut model non-Tesla și primul din lista mașinilor electrice ale mărcilor europene (locul 3 în Top 10 electrice) a fost VW ID.4, SUV-ul cel mai accesibil al celor de la VW, care oferă versiuni de baterii decente și tehnologii de ultimă generație. O surpriză majoră a fost MG4, modelul electric produs de chinezii de la SAIC, care a vândut în 2023 72.200 de unități, în al doilea an de existență, cu o creștere de zece ori a vânzărilor față de 2022. Modelul MG a depășit astfel Skoda Enyaq (67.300 unități) și VW ID.3 (63.400 unități), două mașini cu calități ale grupului VW, dar cu prețuri mult peste cele ale chinezilor. Fiat 500, Dacia Spring, pe locurile 7 și 8, precum și Volvo CX40 și BMW i4, completează topul 10 al celor mai populare mașini electrice din Europa.

În segmentul plug-in hybrid, unde tehnologiile sunt mixate și costurile sunt considerabile, lider în 2023 a fost Ford Kuga, oferind versiuni hibride, PHEV și clasice. Cu 53.500 de unități, modelul american produs în Spania a devansat principalul său competitor, Volvo XC60, și alți rivali din piață, precum Mercedes GLC (locul 3), Kia Sportage (locul 4) și Cupra Formentor (locul 5). În partea a doua a clasamentului, cu volume între 22 și 25 de mii de unități, s-au situat BMW X1, BMW Seria 3, Hyundai Tucson, Volvo CX40 și Lynk & Co 01, o altă marcă din China, aparținând grupului Geely. Popularitatea mașinilor plug-in hybrid a scăzut, deoarece performanțele lor energetice sunt atinse doar dacă bateria este încărcată zilnic, iar prețul de achiziție este mult mai mare comparativ cu propulsia hibridă fără încărcare la priză.

Comments

No comments yet. Why don’t you start the discussion?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *